WWWAAROM ZOU JE?
Het ombuigen van een traditioneel lesprogramma naar een blended learning programma (mix van diverse on- en offline leervormen) lijkt een hele klus.
Het ombuigen van een traditioneel lesprogramma naar een blended learning programma (mix van diverse on- en offline leervormen) lijkt een hele klus. Vooral als je weinig ervaring hebt met digitale leermiddelen ben je het spoor gauw bijster in het enorme woud aan mogelijkheden. Toch is het de moeite waard dit spoor te vinden! Hiermee kun je zo enorm veel toevoegen:
- Je kunt een groot deel van het leerproces naar de werkvloer verplaatsen zodat je praktische bedrijfsdoelen als vertrekpunt kunt nemen en deelnemers daar gericht aan kunnen werken. Zo wordt het leren relevant en direct benut.
- Je kunt een continu leerproces creëren, waardoor deelnemers steeds bewust met hun ontwikkeling bezig zijn en de leerpunten onder de aandacht blijven.
- Deelnemers kunnen just in time bij de toepassing in de dagelijkse praktijk geholpen worden.
- Deelnemers hebben altijd en overal toegang tot de lesmaterialen.
- Deelnemers kunnen voortdurend met elkaar communiceren en hebben zo steeds een heel team aan adviseurs/coaches tot hun beschikking.
- Deelnemers leren zo ook actief van elkaars successen en falen.
Het ontwikkelen van zo’n continu blended proces lijkt ingewikkeld maar valt in de praktijk wel mee. Je hoeft natuurlijk ook niet alles in één keer aan te pakken. En eigenlijk is de techniek op zich niet eens het struikelblok. Het vraagt vooral een heel nieuwe visie. De echte educatieve winst zit niet zozeer in fancy lesmateriaal maar vooral in het ontwerp en de begeleiding van het proces: de koppeling met concrete bedrijfsdoelen en werkomgeving, de continuïteit en samenhang in het design, de just-in-time begeleiding op afstand, de kwaliteit van de online intervisie en feedback, en het droog oefenen. Digitale tools geven je de mogelijkheid om dit te doen voor een redelijke prijs.
Opmerkingen