VAN TRAININGREEKS NAAR CONTINU LEERPROCES
Bedrijfstrainingen kenmerken zich vaak door een serie bijeenkomsten. Daarin worden onderwerpen behandeld die voor alle deelnemers relevant worden geacht
Bedrijfstrainingen kenmerken zich vaak door een serie bijeenkomsten. Daarin worden onderwerpen behandeld die voor alle deelnemers relevant worden geacht. Als er al sprake is van transfer, dan wordt deze vormgegeven door opdrachten mee te geven na een training en door terug te blikken bij de volgende bijeenkomst. Juist de transfer is lastig en dat moeten deelnemers zelf doen. Bij het terugblikken zijn echte leerpunten onbewust weggezakt en worden ervaringen in algemeenheden verwoord.
Een continu design is een aaneenschakeling van leeractiviteiten, waarbij iedere stap een logisch vervolg is op een eerdere stap (of de eerste stap van een nieuw proces naar aanleiding van een nieuwe vraag). Ook heeft iedere actie een logisch vervolg. Zo ontstaat een samenhangende opbouwende keten van leeractiviteiten waarbij stap 2 niet uitvoerbaar is zonder stap 1. De eerste stap is het stellen, en de laatste stap het bereiken van een praktisch doel. Dit vraagt ook om het opnieuw inrichten van de bijeenkomsten. Die bijeenkomsten zijn niet meer de basis, maar slechts een schakel in een langere keten. Daarbij is het van iedere leeractiviteit duidelijk hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling en/of het praktisch functioneren van de individuele deelnemer.
Een veel gekozen eerste stap naar online leren is het toevoegen van online e-learningmodules ter voorbereiding op een training. Dit geeft de mogelijkheid kortere bijeenkomsten te organiseren of meer te oefenen in een bijeenkomst. Maar van echte continuïteit is dan nog geen sprake en door gebrek aan concrete relevantie en opvolging wordt het materiaal (ook gedrukt materiaal) vaak slecht bekeken.
Door voortdurend contact met de deelnemers kan de trainer de dagelijkse praktijk van de deelnemer als vertrekpunt nemen, het toepassen van nieuwe vaardigheden op afstand begeleiden en lastige praktijksituaties direct aanpakken. Dat lijkt veel ingewikkelder te organiseren dan een aantal dagen in een conferentieoord trainen, maar men leert de deelnemers beter kennen, en per saldo kost het weinig tijd om iemand de juiste tip te geven. Een trainer kan zo meer deelnemers bedienen dan in groepstrainingen op locatie, en ook nog eens meer op maat. De trainer hoeft hiervoor niet continu online te zijn. Door actief aan de slag te gaan met onderlinge intervisie en feedback helpen deelnemers elkaar verder. De trainer kan bijvoorbeeld een responsetijd afspreken of momenten afspreken voor real time (chat)sessies.
Opmerkingen